Praag in vogelvlucht - Reisverslag uit Lipno, Tsjechische Republiek van Hennie Los - WaarBenJij.nu Praag in vogelvlucht - Reisverslag uit Lipno, Tsjechische Republiek van Hennie Los - WaarBenJij.nu

Praag in vogelvlucht

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

25 Juni 2010 | Tsjechische Republiek, Lipno

Donderdag 24 juni

We waren al vroeg op, 06:00 uur. We gingen een dagje naar Praag. Samen met nog 6 personen, ook Nederlanders, hadden we ons ingeschreven bij het plaatselijke VVV-kantoor. Er werd ons een stadtour met Nederlandssprekende gids beloofd en een echte traditionele Tsjechische lunch. Het busje was keurig op tijd en we pasten er precies in. Het gezelschap dat we niet kenden, was een prettige groep mensen. De chauffeur reed ons naar zijn huis en gaf het stuur over aan zijn vrouw, Ciska. Zij reed ons naar Praag, 225 km verder. Daar stond Onze gids, Vera te wachten. Vera bleek een bron van informatie en wist over alles wel iets te melden, welke architecten aan gebouwen hadden gewerkt, welke koningen waar gekroond waren enz. enz. Zij klaagde dat wij te weinig tijd uitgetrokken hadden, er was te veel wat wij niet konden bezichtigen. Toch hadden wij een prachtige dag en we vonden het niet erg dat er weinig tijd was om vrij te winkelen. De traditionele lunch was een aanfluiting. Je kan mij niet wijsmaken dat de Tsjechen al jarenlang patat met kipfilet eten en een plak ijs toe. Verder was het alleszins de moeite waard. Op het plein werd massaal gekeken naar de wedstrijd Slowakije-Italië op grote schermen. De uitslag 3-2 werd in Tsjechië met gejuich begroet!
Stipt op tijd kwam de bus ons weer halen, het was echter een heel gedoe om de stad weer uit te komen. Ieder van ons was blij niet zelf te hoeven rijden in het gewirwar van het Praagse verkeer. Met een tussenstop waren we 21:45 uur weer thuis, precies op tijd om het laatste doelpunt te zien van Nederland tegen Kameroen!

Vrijdag 25 juni
Oei, wat een spierpijn van het geslenter gisteren! Vanmorgen eerst maar even verse broodjes gehaald en lekker op het balkon ontbeten. Het is weer prachtig weer en we besluiten een handwasje te doen en het gewoon even op het balkon te drogen. Vanmiddag even naar Frymburk gefietst en op zoek gegaan naar de kapper om af te spreken. De kapper wel gevonden, maar helaas niemand thuis! Misschien ga ik morgen nog wel even kijken. Morgen is het namelijk TT-dag en van ouds her vermaak ik me op die dag zelf wel!

• 25 Juni 2010 - 17:41

Ma:

Leuk met zo"n busje mee Daar is heel wat te zien in Praag maar zo"n volle dag is weer even genoeg,denk ik leuke foto"shoor.
    Groetjes ma.

• 27 Juni 2010 - 20:06

Rian:

He hallo! Leuke kaart heb ik van jullie gekregen. Leuk feest was het ook. De expositie was heel erg leuk. De tel kwijtgeraakt van het aantal bezoekers. Veel verkocht, echt leuk. Laat later nog wel foto's zien. Groetjes en goede reis. Rian