2e week - Reisverslag uit Lipno, Tsjechische Republiek van Hennie Los - WaarBenJij.nu 2e week - Reisverslag uit Lipno, Tsjechische Republiek van Hennie Los - WaarBenJij.nu

2e week

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

01 Juli 2010 | Tsjechische Republiek, Lipno

Maandag, 28 juni
’s Morgens al op tijd vertrokken naar Linz, Oostenrijk. Dat is hier ongeveer 53 km vandaan.
Veel mensen hebben ons verzekerd dat het een prachtige stad is. En dat is ook zo. We vonden in de drukte een prachtige parkeergarage bij het zwembad. Vandaar was de binnenstad goed aan te lopen. We hebben vooral winkels gekeken, we kwamen al snel in de PC.Hooftstraat van Linz, met leuke jurkjes, van € 695,- voor € 450,-! Het was erg warm en we moesten steeds de schaduwkant van de straat zoeken. In een enorme boekhandel een heerlijke kop koffie genoten met een krantje. Linz staat vol met kunstwerken, echt leuk. Mooie fonteinen en prachtige parken. We hebben ons broodje gegeten aan de Donau. Toch ook hier weer bedelende mensen, zoals in elke stad is het verschil tussen rijk en arm groot. ’s Middags kwamen we in de Neue Dom terecht. Een prachtige Dom, waar het heerlijk koel en sereen was. Eenmaal weer buiten hoorden we het Wilhelmus klinken. De wedstrijd Nederland – Slowakije was zojuist begonnen. Tegenover de Dom is een hotel, Domviertel, daar was in de schaduw een groot scherm met loungebanken en tafeltjes met hoge krukken. We waren het niet direct van plan, maar zijn daar toch maar blijven hangen tot de wedstrijd over was. 2-1 voor Nederland!
Vervolgens aten we een appeltje aan de Donau, zochten we de auto weer op en reden weer naar ons appartement. De parkeergarage kostte slechts 3 euro, kom daar in Dordrecht eens om!

Dinsdag, 29 juni
Tijd voor een beetje beweging! Na onze dagelijkse boodschapjes, de supermarkt is hier vlakbij, zijn we op de fiets gestapt. Het klimmen gaat ons gelukkig al wat beter af, ik fiets nu, wat ik in het begin moest lopen. We wilden aan het meer terecht komen en een stuk fietsen dat we nog niet eerder hadden gedaan. Langs een steile weg kwamen we bij een groep zomerhuizen met een aanduiding dat er een pontje was. Die pont hebben we nooit gevonden. Maar wel kwamen we bij een vervallen gebouw uit de communistische tijd, compleet met overwoekerd sportveldje. De deuren stonden open, de ramen waren ingegooid, de slagbomen buiten werking gesteld. Weer een stuk teruggefietst en via een andere weg naar de rand van het meer gekomen. Er zijn daar vele kleine zandstrandjes, zoals vroeger aan de rivier. Het water is helder, veel visjes zwemmen er rond. We hebben niet gezwommen, maar na wat pootje baden en wat te drinken zijn we weer door gegaan. Op goed geluk een eind door grasland gereden en op een gegeven moment kwamen we op bekende wegen. Ditmaal bergaf, dus in een fractie van de tijd die we er op de heenweg over hadden gedaan!

Woensdag 30 juni
Vandaag begon de dag somber, al is het helemaal niet koud. In de loop van de ochtend begon het zelfs te regenen, niet veel , maar toch. Gelukkig knapte het ’s middags weer op en we besloten dat dit dan maar de dag moest zijn dat we een rondvaart over het Lipnomeer gingen doen. Het meer is 48 km lang en op één stuk 7 km breed. De oeverlengte is 164 km. Het is een stuwmeer, er zijn 23 dorpen verdronken met in totaal 550 huizen toen de stuwdam gebouwd werd. Best bizar om daar over te varen!

Donderdag 1 juli
Vandaag begint hier het hoogseizoen en dat betekent dat nu ook door-de-weeks de kabelbaan open is. Voor 1/3 van de prijs die we daarvoor in Oostenrijk betalen gingen we naar boven. Het was een prachtige tocht met mooi uitzicht. Helaas hoorden we al snel een onweersbui aan komen, dus onze wandeling boven hebben we aardig ingekort. Omdat we onbekend zijn met de bergen hier, vonden we het toch beter weer richting dal te gaan voordat het echt zou losbarsten. De kabelbaan wordt voornamelijk gebruikt door mensen die met hun crossfiets naar boven gaan en met een flinke vaart een moeilijk parcours naar beneden fietsen. Zo kon het gebeuren dat we op de terugrit tweemaal dezelfde mensen in de kabelbaan naar boven zagen gaan! Toen we bijna beneden waren begon het te regenen. We stapten meteen maar naar binnen bij het restaurant daar. Voor in totaal 7 euro hadden we ieder soep met brood, een stuk apfelstrudel en een espresso. Na de lunch was de hoosbui ook weer over en na een kopje thee in het appartement zijn we weer op de fiets gestapt. Deze keer weer eens via de stuwdam naar de overkant. Na een rondrit aan de overkant de pont terug genomen naar Frymburk en vandaar weer terug naar ‘huis’. Inmiddels gaan we met gemak hier de heuvel weer op!

• 02 Juli 2010 - 08:27

Ma:

Bedankt zo blijf ik op de hoogte erg fijn
    het is hier Dominicaans warm groetjes ma .

• 02 Juli 2010 - 08:51

Hennie:

We hebben met jullie te doen hoor. Veel drinken maar, ook al heb je geen dorst. Het is hier ook wel redelijk warm, maar we kunnen nog wel activiteiten ondernemen, gelukkig!